 |
 |

Abydos - Egypte

Abydos was het hart van de mythe rond
Osiris, de Egyptische god van
de dood.
Opgravingen hebben aangetoond dat hier de laatste farao's van het
pre-dynastieke tijdperk liggen (rond 3000 voor Chr). De
belangrijkste bezienswaardigheden in Abydos zijn de tempels van
Seti I en
Ramses II.
Midden in een van de oudste faraonische begraafplaatsen ligt de
tempel van Osiris, waar helaas niet meer veel van overgebleven is.
De tempel was de belangrijkste Egyptische tempel en het mekka van de
Egyptische pelgrims uit de oudheid.
In de
Tempel van Seti I tref je zeer goed bewaarde reliëfs aan,
onder andere van de inwijdingsceremonie van Seti I. De reliëfs
hebben prachtige details, en vooral de toenmalige mode wordt
prachtig weergegeven. Ook de prachtige zijruimtes hebben bijzonder
gedetailleerde en kleurrijke reliëfs, onder andere van Horus.
Nadat
Narmer, een kleurrijk vorst die vereenzelvigd wordt met koning
Menes uit de Griekse overlevering, de Nijlvallei eenmaal onder
centraal gezag had gebracht, vestigden zijn opvolgers hun hoofdstad
in This. Van de stad This is de benaming Thinieten afgeleid die aan
de vorsten van de eerste twee dynastieën gegeven werd. De exacte
ligging van de stad is onbekend, mogelijk ergens in de buurt van
Birbeh, waarvan Abydos de necropolis was. In dat geval zou Abydos de
oudste koninklijke dodenstad zijn.
En inderdaad kwamen er bij de opgravingen een aantal koningsgraven
van de eerste twee dynastieën te voorschijn. Het gaat om niet meer
dan eenvoudige graven van het mastaba type die op zich de
vermaardheid van Abydos niet kunnen wettigen. Deze is te danken aan
het feit dat Abydos vanaf het begin van het Middenrijk het heiligdom
bij uitstek van Osiris werd. Naar verluidt zou Osiris oorspronkelijk
uit de stad Busiris in de delta afkomstig zijn. Hij wordt
geleidelijk aan als de god van de doden gezien en zal in Abydos als
zodanig Khentiimentioe, 'de heer der westerlingen' en heerser over
de necropolis van Abydos, van zijn plaats verdringen. |

Met de opkomst van Osiris triomfeert de Osirische leer van het heil
over de theologische opvattingen uit Heliopolis waarin de zon en de
monarchie centraal staan. Dankzij de inwijding in zijn mysteriën
verleent Osiris aan iedere sterveling de onsterfelijkheid die
tijdens het Oude Rijk slechts aan de koningen voorbehouden was.
Volgens de
legende van Osiris werd de god
door zijn broer en vijand Seth in veertien stukken gehakt. Zijn
echtgenote Isis zocht deze stukken, die over heel Egypte verspreid
lagen, weer bij elkaar. Op iedere vermeende vindplaats verscheen een
heiligdom. Dat van Abydos stond het hoogst in aanzien vanwege de
aanwezigheid van het hoofd. Het werd al snel een bedevaartsoord en
degenen die zich geen graf of cenotaaf in de nabijheid van het
heiligdom konden veroorloven, lieten op zijn minst een gedenksteen
voor de god oprichten.
Seti I legde aan het begin van de 19de dynastie de eerste steen voor
een grandioos bouwwerk dat door zijn zoon Ramses II
voltooid werd.
De resten van de tempel van de laatste reiken nog tot 2 m hoog boven
de grond uit. Maar
de tempel van Seti I is in bouwkundig opzicht
veruit het interessantste complex. Dit monument omvat twee achter
elkaar liggende tempelhoven en twee hypostyle zalen, waarvan er een
op een rij kapellen uitkomt. Aan de zuidoost kant staat een forse
aanbouw, haaks op het hoofdgebouw.
Achter en in het verlengde van deze tempel, maar wel iets lager
gelegen en deels zelfs ondergronds, vindt men het Osireion, dat via een meer dan 100 mtr. lange gang
toegankelijk is. De muren binnen worden van boven naar beneden door
aan grafschriften ontleende inscripties bedekt. Het Osireion zelf is
rechthoekig van vorm. Een voorportaal, dat de hele breedte beslaat,
geeft toegang tot een zuilenzaal van 20 bij 30,50 mtr die in drie
hoofdbeuken met rondom nissen onderverdeeld is. Het gedeelte rond de
nissen werd onder water gezet, zodat het geheel het aanzien van een
eiland kreeg waarop de schrijn van de god in het midden
tentoongesteld werd. Tegenover het voorportaal ligt een dwars zaal
met een sterk gewelfd plafond waarop de loop van de zon en van de
sterren langs het uitspansel, in de gedaante van de godin Noet
(Nut), uitgebeeld wordt. In dit heiligdom voltrokken zich de
vermaarde
mysteriën van Osiris. |
Abydos helikopter

In de tempel van
Seti I is een ongebruikelijke
sculptuur ontdekt dat afbeeldingen laat zien die doen denken aan
vliegtuigen en helikopters.
Op een van de balken die het dak ondersteunen is een deel met
hiërogliefen te voorschijn gekomen. Maar het merkwaardige is dat
enkele van deze tekens een duidelijke overeenkomst vertonen met
moderne voertuigen. Het meest opvallend is de helikopter, een vracht
helikopter die grote voorwerpen zoals containers of zwaar militair
materieel kan optillen. De andere tekens doen denken aan een tank of
onderzeeboot, en de andere wellicht ook aan een onderzeeër of een
luchtvaartuig. De staartvin in combinatie met de vormgeving is
onmiskenbaar een element dat aantoont dat het hier om voertuigen
gaat.
Egyptologen zijn er van overtuigd dat deze tekens tot stand gekomen
zijn door wijziging van oudere tekens. Vergelijkbare hiërogliefen
bevinden zich in dezelfde tempel, maar die hebben niets van doen met
moderne voortuigen. Maar de voertuigen afbeeldingen bevinden zich op
3 meter hoogte waardoor de bewerking niet goed zichtbaar is. Er is
geen technisch onderzoek bekend waarin dit eenduidig is vastgesteld. |

|
 |
 |
|