 |
 |

Kolossen van Memnon

Daar waar ooit de ingang was van één van de grootste
dodentempels van
Thebe, staan nu nog twee enorme beelden. Van de dodentempel van
Amenhotep III is
vrijwel niets overgebleven, daar, waar de buitenste ommuring heeft gestaan is nog
een richeltje stenen zichtbaar. Dit geldt niet voor de enorme kolossen. Beide
staan, hoewel flink beschadigd, nog steeds dagelijks de enorme aantallen
toeristen op te wachten.
De dodentempel van Amenhotep III werd al in de oudheid
hergebruikt om zijn materialen. Daarnaast miste de verwoestende jaarlijkse
overstromingen van
de Nijl
zijn uitwerking niet. Alleen de 20 meter hoge
bouwwerken, die de goddelijke farao moesten voorstellen, konden aan mensen en
het natuurgeweld ontsnappen. Hoewel, tijdens de aardbeving van 27 v.Chr. stortte
de noordelijke kolos gedeeltelijk in. Sinds die tijd maakte deze kolos vreemde
geluiden op het moment dat de zon opkomt en door de opwarming de vochtigheid van
de nacht verdrijft.
|

Naast de afbeelding van
Amenhotep III werden de beelden geflankeerd door een beeltenis van de echtgenote, koningin
Teje, en door de moeder, Moelemoela. De kolossen zijn zo'n 20 mtr. hoog. Ze zijn het enige dat
overgebleven is van een grote tempel gebouwd door Amenhotep III. De kolossen van
Memnon danken hun naam aan de fantasie van Griekse en Romeinse schrijvers.
Tacitus, Strabo en Philostratus schreven er verhalen en gedichten over. Volgens
hen waren de beelden de personificatie van de mythische Memnon die de zoon was
van de Grieks-Romeinse godin Aurora en de Egyptisch-Ethiopische koning
Thitonius. Toen hij in de oorlog van Troje zijn vijand Antilochus versloeg, werd
hij vermoord door de wraakzuchtige Achilles. De godin Aurora was zo verdrietig
om zijn vroegtijdige dood, dat ze aan de oppergod Zeus vroeg om haar Mensenzoon
eenmaal per dag tot leven te wekken wanneer ze aan de oostelijke horizon
verscheen. Bij het zien van zijn moeder als de opkomende ochtendzon weende
Memnon bittere tranen in de vorm van dauwdruppels en hief een langgerekt gehuil
aan.
De mythe en de feiten mengden zich met elkaar toen in 27 v.Chr.
een aardbeving de beide beelden zwaar beschadigde. Men twijfelt nog of de
aardbeving de werkelijke oorzaak was, daar Cambyses (525-522 v.Chr.)
verantwoordelijk geacht werd voor de beschadigingen. In de Romeinse tijdsperiode
kwamen 'toeristen', 's morgens bij het opkomen van de zon naar het
zingen en het huilen van de beelden luisteren. De wetenschappelijke verklaring
was heel eenvoudig. Door de grote temperatuurswisselingen tussen dag en nacht
ontsnapte er lucht uit de spleten en holten van het rechtse beeld. Dit
produceerde het zogenaamd zingen. Toen in 193 n.Chr. keizer Septimus Severus de beelden restaureerde, hield dit merkwaardig fenomeen op te bestaan en hadden de
lokale bewoners een toeristische attractie minder.
|

Archeologen hebben in Egypte
delen van een uniek en gigantisch beeld van farao Amenhotep
III ontdekt. Het gaat om het hoofd van de farao. Het beeld
is 1,2 meter hoog en is nog in redelijk goede staat. Het
beeld is gemaakt van albast. Ondanks dat het zo groot is, is
het gezicht zeer goed uitgehouwen en goed geproportioneerd.
Tempel Amenhotep III
De archeologen troffen het beeld aan nabij de tempel die ter
nagedachtenis aan
Amenhotep III
werd opgericht. Van die
tempel is niet veel meer over. Waarschijnlijk werd deze in
27 v. Chr. door een zware aardbeving verwoest. Maar de twee
enorme beelden die één van de ingangen moesten bewaken,
staan er nog steeds en zijn wereldberoemd: de kolossen van
Memnon.
Herstellen
Het hoofd dat de archeologen hebben gevonden, behoort
waarschijnlijk toe aan een andere kolos die ooit bij een
andere ingang de wacht hield. In eerdere opgravingen waren
al delen van de tronen van deze kolossen teruggevonden. De
Egyptenaren willen de kolossen aan de andere kant van de
tempel in de toekomst herstellen en uiteindelijk weer
terugplaatsen.
Naast het enorme hoofd vonden de archeologen ook een klein
beeldje terug. Dit beeldje is 28,5 centimeter groot en laat
het hoofd van een mannelijke god zien. Tevens werd er een
steen teruggevonden met daarop
hiërogliefen en enkele
tekeningen van Amenhotep III en zijn vrouw Teje. Er zijn met
name de laatste tijd heel veel beelden van Amenhotep III
teruggevonden. Waarom er zoveel kunst aan de farao werd
besteed, is onduidelijk. Mogelijk probeerde hij de
goden met de beelden gunstig te
stemmen. Amenhotep III was de opa van
Toetanchamon. |

|
 |
 |
|